Omgekeerd leven: 2 ondernemers brengen met ‘The Blogpaper’ het internet op papier.
Kranten zijn doodgebloede kalveren en het internet heeft daar alle schuld aan. Zo eng is de visie van sommigen op ons internettijdperk waar zogezegd zich alles afspeelt op blogpagina’s, twitter en andere sociale platformen.
Twee Oostenrijkers, Karl Jo Seilern en Anton Waldburg, geven vanaf mei 2010 het gratis maandblad ‘The Blogpaper’ uit. Zoals de naam het zegt wordt de ‘paper’ (Engels voor krant) gemaakt uit blogberichten. Achter de krant zal dus geen klassieke redactie schuil gaan. Wat er in het blad komt, is wat de 2 ondernemers van de blogpagina’s pikken.
‘Wij kiezen dat uit waarvan we denken dat onze lezers dat het meest interesseert’, zegt Waldburg. ‘Ik zie geen kwaliteitsproblemen omdat elkeen die blogt bij “The Blogpaper” aan spelregels moet voldoen. Ten tweede is alles in internet aan grote kwaliteitscontrole onderhevig: zodra je iets post, storten de andere lezers zich erop en controleren alles.’
1600 bloggers posten regelmatig op blogpaper.co.uk en werd onlangs zelfs voor The Guardian Media Award genomineerd. ‘Voor vele van onze bloggers betekent het veel hun bijdrages ook op papier te zien. Dat geeft ze aanzien’, zegt Waldburg.
Of zo een product in Nederland mogelijk is, weet Waldburg niet, in het Duitstalige gebied ziet hij momenteel geen mogelijkheid: ‘Er bestaat niet zo’n vergelijkbare blogscene in Oostenrijk of Duitsland. Maar wie weet, in de toekomst?’
De papierenversie van The Blogpaper zal worden verspreid in trendy cafés en studentenbuurten.
Bron: Diepresse 19/4/2010
Lees ook:Alles over vakantie in Oostenrijk
Lees ook:Gratis positieve noot om de dag te beginnen
Lees ook:Hetze rond Turkse melk
Lees ook:Verpakking mag niet meer worden meegewogen
Lees ook:Op zwier in Salzburg